SBÜ Fatih Sultan Mehmet Eğitim ve Araştırma Hastanesi

Obezite Hakkında Bilmeniz Gereken Herşey




 

Obezite , dünyada giderek yaygınlaşan ve dünyanın en önemli sağlık sorunlarından biri haline gelen bir sağlık problemidir. Obezite, yani şişmanlık, yaşam kalitesini ve süresini anlamlı derecede etkileyen, yağ miktarının aşırı olduğu kronik (uzun süredir devam eden) bir hastalıktır. Dünyada özellikle gelişmiş ülkelerin en önemli sağlık sorunu olan obezite artık ülkemizde de önemli sağlık       sorunları arasında yer almaktadır. Dünya örgütü verilerine göre dünyada 1.6 milyar kişi fazla kilolu ve bunların 400 milyonu da obezdir. 

Tanı: vücut ağırlığının kişinin boyunun karesine (metre cinsinden) bölünerek hesaplanır.

  • BKİ= Vücut ağırlığı (kg) / boy (m)2
  • Örnek : 80 kg, 1.60 m  80/(1.60x1.60)= 31,25 kg/m2

Yetişkin erkeklerde vücut ağırlığının %15-18'i, kadınlarda ise %20-25'ini yağ dokusu oluşturmaktadır. Bu oranın        erkeklerde %25, kadınlarda ise %30'un üstüne çıkması obeziteyi oluşturmaktadır.

Sağlıklı bir yaşam sürdürmek için, alınan enerji ile harcanan enerjinin dengede tutulması gerekmektedir.

Uzun süren bir enerji dengesizliği söz konusudur. Değişen yaşam koşulları, düzensiz beslenme, hazır gıda            tüketiminin artması, gazlı içecek tüketiminin  artması, daha az hareket, psikolojik bozukluklar, metabolik ve            hormonal bozukluklar bu dengesizliğe neden olur,

Obezite -  Risk faktörleri:  Fiziksel aktivitede azalma, beslenme alışkanlıkları, yaş, kadın olmak, doğum sayısı,    evlilik, sigarayı yeni bırakmak, alkol alımı, annede gestasyonel diyabetli hikayesi,  anne veya babanın obez            olması, psikolojik problemler, eğitim düzeyi, kalıtım olarak sıralanabilir

Obezitenin Sonuçları:  Psikososyal, kardiyovasküler, hiperlipidemi, diabetes mellitus, hipertansiyon,       solunum hastalıkları, polikistik over hastalığı, safra kesesi hast., osteoartrit, kanser ,inme , mortalite ve     erektil disfonksiyon olarak sıralanabilir

Anlaşılacağı üzere obezite; besinlerle alınan enerjinin (kalori) harcanan enerjiden fazla olması ve fazla enerjinin       vücutta yağ olarak depolanması (%20 veya daha fazla) sonucu ortaya çıkan, yaşam kalitesini ve süresini olumsuz   yönde etkileyen bir hastalık olarak kabul edilmektedir.

SAĞLIKLI BESLENME :

  1. Beslenme, tüm canlıların en temel gereksinimlerinden biridir ve gıda ile sağlık arasındaki köprüdür.
  2. Sağlıklı beslenme yeterli ve dengeli beslenmedir.
  3. Vücudumuzu oluşturan hücrelerin düzenli ve dengeli çalışması için besin öğelerinden; yani yağlar, karbonhidratlar, proteinler, vitaminler ve minerallerden yeterli miktarda almalıyız.

Sağlıklı Zayıflama İçin Uygulanacak Adımlar

  1. Fizik muayene ve kan testleri
  2. Bireye,harcadığı enerjiden daha az enerji içeren dengeli beslenme programı hazırlanmalı
  3. Besinler,protein karbonhidrat,yağ,vitamin ve minerallerce yeterli olmalı
  4. Doyurucu ve bireyin beslenme alışkanlığına uygun besinler seçilmeli
  5. Fiziksel aktivite arttırılmalıdır.
  6. Hızlı zayıflayan kişi verdiği kiloları kısa sürede geri alır.
  7. Unutulmamalıdır ki zayıflamada hedef süre değil,kaybedilen ağırlığın uzun süre korunmasıdır.
  8. Bu nedenle haftada 0.5-1 kg veya ayda 3-4 kg dan fazla kilo verilmemelidir.
  9. Obezite ile mücadele,  birkaç hafta veya birkaç ay ile sınırlı “mucize diyetler” ya da “gelin sizi 15 günde tığ gibi yapalım”  merkezleri ile başarılabilecek iş değildir.

      Başarı;  sadece sizin kendi isteğiniz ve diyetisyeninizin yardımı ile,yaşamınızda yapacağınız küçük         ama önemli değişikliklerle sağlanabilir.




e-Dergi

Bilgi
Edinme

Dilek ve
Önerileriniz

Anket
Bizi Takip Edin